Van
het Korps Luchthavenpolitie is helaas niet veel bekend.
Onderstaande
gegevens zijn fragmenten overgenomen vanuit het boek 'diender is geen
scheldwoord, spuitgast evenmin' van de voormalige dienst Orde en
Veiligheid Schiphol. Helaas houdt het bij 1988 op. Hoe het verder is
vergaan met de luchthavenpolitie evt. binnen het korps Rijkspolitie, is
tot nu toe onbekend. Hier en daar is informatie toegevoegd wat is
aangeleverd door M. Jansen en N. Struik. Waarvoor dank!
Korps Luchthavenpolitie Schiphol
Op
1 februari 1949 nam het nieuwe Korps Orde en Veiligheid de brandweer en
politietaken over van de KLM en van Amsterdam. Voor 1 februari 1949
werden de politietaken door de KLM bedrijfsbeveiliging uitgevoerd, zij
beschikte over twee surveillancewagens.
Tot
1950 was Schiphol nog een onderdeel van de dienst Havens en
Handelsinrichtingen van de gemeente Amsterdam. In dat jaar werd de
zelfstandige gemeentelijke dienst Luchthaven Schiphol van de Gemeente
Amsterdam opgericht en al het personeel ging mee.
Op
1 juli 1951 werden 13 leden van de luchthavenpolitie benoemt tot
onbezoldigd rijksveldwachter.
De dienders waren weliswaar
bijzonder opsporingsambtenaar van het korps rijkpolitie, maar de
Luchthavenpolitie was geen onderdeel van de rijkspolitie. Het was deel
van de NV Luchthaven Schiphol. Zij
liepen gek genoeg in een gemeentepolitie-uniform met eigen ster en eigen
korpsbrevet, die ook op de voertuigen was geplakt. Ook de beplakking van
de auto´s kwam meer overeen met de GP-stijl van destijds. Op 1 maart 1953 komt het korps
Rijkspolitie op Schiphol. Zij gaan als Dienst Luchtvaart op Schiphol aan
de slag. Op 1 januari 1958 trad een nieuwe politiewet in werking en als
gevolg daarvan kreeg de gemeente Haarlemmermeer een gemeentelijk
politiekorps. In 1958 droeg de gemeente Amsterdam zijn aandelen over aan
het Rijk en werd Schiphol omgevormd tot een naamloze vennootschap. In
1961 werden de leden van de luchthavenpolitie benoemd tot onbezoldigd
ambtenaar van de gemeente politie Haarlemmermeer.
Op
23 januari 1973 komen de ministers van Agt en de Gaay
Fortman overeen dat de hele repressieve politietaak op
Schiphol door de Rijkspolitie zal worden verricht. Op
30 januari 1974 ronden beide ministeries de zaak af
dit tot grote woede van de burgemeester van de
Haarlemmermeer dhr. Stam. Op 11 februari van dat jaar
wordt dan, met ingang van 15 februari, op basis van
artikel 30 van de politiewet, het grondgebied van de
luchthaven Schiphol aangewezen als luchtvaartterrein
waarop de Rijkspolitie de politietaak gaat verrichten.
Op 21 augustus 1974 worden alle leden van de
luchthavenpolitie, boven de rang van aspirant (her)
benoemd tot onbezoldigd ambtenaar van het korps
Rijkspolitie. Op 23 januari 1978 volgt een nieuw
besluit van de minister van justitie dhr. van Agt, hij
keurt het uniform van de luchthavenpolitie goed,
waarbij het van rijkswege
geacht wordt te
zijn vastgesteld.
Een treurig moment voor vele leden
van de luchthavenpolitie dat zij hun gemeente politie
uniform inleveren tegen dat van de Rijkspolitie.
Omstreeks 1991 wordt het korps Luchthaven politie opgeheven.
De werknemers hadden de keuze om voor de NV. Luchthaven Schiphol te
blijven werken dan wel over te stappen naar de Rijks- of
Gemeentepolitie. Er zijn zo'n zestig personen overgestapt. Diegenen die
gebleven zijn kregen de keuze om voor de verkeersdienst of voor de
afdeling security van de luchthaven te gaan werken. De laatste jaren waren er dus drie
politiekorpsen actief op de luchthaven. De gemeentepolitie
Haarlemmermeer, de luchthavenpolitie en de Rijkspolitie. De laatste twee
beide met een bureau op Schiphol. Er was nogal een onderlinge strijd
tussen deze korpsen. Bij een calamiteit kon het gebeuren dat deze drie
korpsen ter plaatse kwamen. In de meeste gevallen werd het dan door
gemeentepolitie Haarlemmermeer afgehandeld.
Info: J. Korte
Op
de site: Rijkspolitie.org
is een leuk verhaal te lezen van een oud
rijkspolitieman: ALS
RIJKSPOLITIEMAN IN DIENST VAN DE KLM
|